Vaig estar conversant amb dues
companyes que estan realitzant les pràctiques a un altra centre, però amb les
que comparteixo el mateix curs d’infants, en aquest cas les tres estem a sisè d’infantil.
És per això que el contrast entre jornades ha sigut més rellevant, ja que encara
que hem tingut alguns punts en comú, ens hem trobat amb dos sistemes bastant
diferents.
Destacaré les situacions que
més em van cridar l’atenció i amb les quals trobem algunes diferencies entre
jornades:
Les
arribades:
En el cas de la meva classe,
en arribar els infants ja saben si són responsables de cap càrrec (mirar els
companys/es que han vingut a classe i els que no, quin temps fa, etc) això es
va fent a mesura que els fillets/es van arribant a l’escola. Una volta han
arribat tots, ens asseiem a la zona de conversa, on es dóna la benvinguda de
manera general, es comprova que els encarregats hagin fet les tasques que els
corresponen, es parla sobre tot allò que es farà aquell dia, els infants
expliquen les seves inquietuds, allò que els interessa o que els ha passat fora
de l’escola, etc. És un moment per compartir tant amb la mestra com amb la
resta d’infants.
En el cas de les meves
companyes, elles dediquen el temps en fer el que és coneix com a “Bon dia”, donant
el bon dia als infants un per un, etc.
Personalment, m’agrada el
sistema que es porta a terme a l’escola on estic fent les pràctiques. Els infants
tenen entre cinc i sis anys, per tant considero que la part de conversa és
fonamental i en cap moment es deixa de banda donar la benvinguda als infants,
simplement que no és fa de manera individual sinó que engloba a tot el grup. El
temps que es pugui dedicar a donar la benvinguda als infants un per un, s’utilitza
per deixar-los un temps per parlar, que expliquin quina cosa els preocupa,
resoldre algun conflicte que s’hagi iniciat de bon matí entre companys, etc.
El
berenar:
A les aules d’infantil, el
berenar es porta a terme dins les classes on els infants han d’estar asseguts a
taula i compartir aquell moment amb els seus companys. A més, apareixen les
responsabilitats del berenar i l’ordre, en què dos infants tenen el càrrec de
repartir el berenar i altres dos de netejar i comprovar que l’aula estigui
ordenada.
Pel que fa a les meves
companyes, el moment del berenar coincideix amb el moment d’esbarjo o pati, és
a dir, els infants berenen al pati.
Penso que el berenar és un
moment igual d’important que la resta de situacions quotidianes que es viuen al
dia a dia a les escoles. És per això, que comparteixo la manera en què el meu
centre porta a terme aquest moment, ja que berenar a taula i compartir aquell
temps amb els companys/es permet compartir, iniciar converses, estar tranquil,
etc.
El pati, està pensar perquè
l’infant pugui treure les seves tensions, jugar lliurement, etc. Per tant,
considero que no és dóna la importància que hauria d’haver en aquets dos
moments.
El
pati o moment d’esbarjo:
En el meu cas, sols tenim un
pati de 30 minuts. Encara que aquest temps és totalment flexible i va ne funció
dels infants i les seves necessitats.
En el cas de les meves
companyes es fan dos patis de 30 minuts cadascun.
És en aquest cas on vull
tornar a destacar el tema del berenar, ja que nosaltres utilitzem 30 minuts per
berenar i desprès 30 minuts més d’esbarjo, sent aquest (com ja he dit
anteriorment) totalment flexible.
Metodologia
: racons i feinetes
Pel que fa a la metodologia
encara que és bastant diferent, és cert que hem trobat alguns coses en comú, és
el cas dels racons d’aula o joc per racons.
En el dia a dia, es treballa
a partir dels racons d’aula, de manera que permet poder treballar en petit grup
i oferir una atenció més individualitzada a cada infant.
En els dos sistemes s’utilitzen
les “fitxes” per treballar alguns aspectes, però les que s’utilitzen en un
centre i a un altra són totalment diferents. Pel que les meves companyes em van
explicar, les fitxes que els infants realitzen no afavoreixen un aprenentatge
significatiu. En el meu cas, el centre treballa per projectes, és per això que
les fitxes que es puguin fer estan pensades i són elaborades per les mestres en
funció del projecte que s’estigui treballant en aquell moment.
El treball per projectes parteix
dels interessos i motivacions dels infants, a més, permet adquirir uns
aprenentatges més significatius a partir d’un aprenentatge vivencial. Però també
té cabuda alguna feineta (fitxa), però no és el mateix extreure una fitxa d’un
quadern que elaborar-la en funció d’allò que s’està treballant, ja que l’infant
no està fent una feina perquè sí, sinó que allò que fa té un significat per
ell.
Competències:
3.1, 4.2
He escollit aquestes dues
competències, perquè penso que són les que millor s’identifiquen amb la tasca
que he elaborat.
Ha estat necessari fer-me
preguntes abans de reflexionar sobre el sistema de treball o jornada que porten
a terme en el meu centre de pràctiques. Així com també, ha estat necessari
contrastar diferents jornades per poder adonar-me’n de les bones pràctiques del
centre.