És un dia més de la jornada
escolar, ens trobem tots els infants, la mestra i jo a punt d’iniciar una
activitat en la qual és requereix la participació de tot el grup.
L’activitat en concret,
consisteix en dibuixar al terra un quadre de dos mestres per tres (no és tracta
d’una activitat aïllada sinó que forma part d’un dels projectes de l’aula). En un
principi els infants es mostren molt entusiasmats amb la proposta que els fem de
representar aquesta mesura al terra, per tal de tenir una idea més clara.
La mestra, na M., comença
demanant als infants el que ells creuen que deu ser un metre. Amb l’ajuda d’un mestre
com a instrument de mesura els infants intenten esbrinar que deu ser un metre. Quan
hem aconseguit esbrinar-ho, els infants comencen a fer comparacions; utilitzant
el seu cos com a instrument de mesura per comprovar de quines maneres més es
pot aconseguir fer un metre. Quasi s’ha enllestit el requadre i alguns infants
ja es fiquen a dins, comprovant que hi caben de peus, asseguts, allargats, etc.
Durant tot aquest procés, s’ha
pogut observar com alguns infants estaven més atents i participatius i d’altres
més distrets. Així i tot, na M. ha intentant que tots participessin i estassin
atents a tot allò que es deia.
Encara no s’havia acabat l’activitat
i ens quedava molt temps per endavant, que els infants s’han començar a mostrar
distrets, amb manca d’interès, molt cridaners, actius, etc.
Llavors, na M. en veure que
la situació no avançava i que l’activitat per molt que s’intentés no sortia, ha
decidir donar-la per acabat aquell dia (encara que encara hi quedes feina per
fer). Ha comunicat als infants la clausura i hem sortit del pati per entrar a l’aula.
Un cop a dins l’aula, els
infants s’han assegut al lloc de conversa. Allà, na M. els ha explicat el motiu
pel qual no s’ha acabat l’activitat, però que es continuaria el dia anterior. Ja
més tranquils, na M. els ha anar fent algunes preguntes sobre el que havíem fet
i com podríem continuar el dia següent.
En aquesta situació, les
creences que mostra na M. són les següents:
- L’acceptació del fracàs quan es presenta, sense frustrar-se davant aquella activitat que no surt com des d’un principi s’esperava, sense donar culpes a ningú i valorant allò que s’ha fet positivament.
- Mostra flexibilitat davant les activitats, cercant altres alternatives quan els infants no responen degut a estímuls externs o interns.
- Parteix de l’observació i l’escolta activa, de manera que li permet donar resposta a les necessitats, demandes i bloquejos dels infants.
- Respecte el ritme dels infants, deixant que siguin ells qui marquin el ritme d’aprenentatge.
- Utilitza la conversa com a mitjà perquè els infants expressin com es senten, fent partícips a la resta de companys/es per tal que es puguin ajudar entre ells.
Desprès d’haver viscut
aquesta situació, puc dir que comparteixo les mateixes creences que la meva
tutora. Crec, que s’ha de respectar el ritme dels infants, de manera que em de
saber donar resposta a les seves necessitats. No sempre surten les coses com un
desitja, és per això, que molts cops s’ha de saber acceptar el fracàs en aquell
moment, sense frustrar-se per la situació, ja que, és convenient cercar altres
alternatives o continuar l’activitat en un altra moment.
Els infants són una caixa de
sorpreses, quan es treballa amb ells s’ha de tenir molt clar que tot allò que
es planifica es pot desbaratar. És per això, que penso que ells són els motor
de tot allò que succeeix dins l’aula i sobretot, han de ser ells els protagonistes
dels seus aprenentatges i de la vida de l’aula. Adoptar una actitud d’escola
activa i estar atent a tot allò que passa és clau per poder avançar en el dia a
dia a l’aula.
Competències
1.2. , 2.2
He escollit aquestes dues
competències, perquè penso que he reflexionat sobre les bones actuacions i
situacions que tenen lloc dins l’aula, reconeixent quines d’aquetes actuacions
que tenen lloc en les diferents situacions, formen part de les meves creences. De
manera que, he pogut comprovar com aquetes creences tenen relació amb les de la
meva tutora i les actuacions que es duen a terme dins el centre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada