Es
fa en espais externs a les aules i altres dins les pròpies aules.
Els
racons es fan dos dies per setmana (dies diferents per cada grup), durant una
hora i mitja.
No
trobem unes característiques específiques per el grup, ja que aquestes canvien
cada setmana en funció dels grup que es formi o depenent del racó que escullen.
El que sí cal destacar, és que sempre són grup d’infants amb edats diverses.
És podria dir que els objectius d’aquest racó són:
- Possibilitar les relacions entre fillets/etes de diferents grups i edats.
- Conèixer a diferents mestres del centre i relacionar-se.
- Experimentar amb diferents materials proposats.
- Atendre a cada nen de manera individual, respectant els seus interessos i ritme d’aprenentatge.
- Potenciar les interrelacions.
- Crear espais per aconseguir que tots els nens tinguin les mateixes oportunitats i manipulin i coneguin els diferents materials disponibles.
Els
interrogants o dilemes que em plantejo respecte a aquesta bona pràctica són els
següents:
- Tots els racons són significatius per als infants?
- Són atractius als ulls dels infants?
- Ofereixen diversitat de joc?
- Es van modificant o incorporant nous materials al llarg del curs?
- Ofereixen cap element sorpresa?
El
treball per racons compartits resulta una eina molt útil que permet als infants
sortir de la seva aula ordinària i compartir un moment de joc amb altres
infants. A més, el fet de poder elegir allò on volen anar els ajuda a tenir
capacitat de decisió a través dels seus gustos i desitjos.
Una
de les coses bones que té, és que els racons compartits estan oberts a les
famílies, de manera que elles poden participar en les activitats que porten a
terme els seus fills/es, nebots, etc. De manera que
l’escola roman oberta a aquestes mostrant-se totalment transparents.
Competències:
Aquestes
dues competències són les que més es caracteritzen amb aquesta tasca, ja que
reconeixes i reflexiones sobre una de les bones pràctiques del centre. A més de
valorar l’actuació professional que es duu a terme en aquesta activitat.
Hola! M’encanta aquesta bona pràctica! En el centre on vaig estar fent les pràctiques el curs passat van treballar per racons compartits tot el cicle d’Educació Infantil durant uns dies. Penso que és realment beneficiós ajuntar infants de diferents cursos, i que aquests vagin coneixent nous companys, nous espais de l’escola, nous jocs, nous projectes i com no, nous mestres. Tots aprenem de tots i tots tenim alguna cosa per ensenyar.
ResponEliminaPenso que compartir els racons és molt satisfactori, però hem de tenir en compte que els racons han de satisfer les necessitats de tots els infants de diferents edats i això no és gens fàcil.
Això que comentes que els alumnes/as poden triar a quin racó volen anar és molt positiu. Són ells que decideixen què volen fer avui. Per tant, els dóna la possibilitat d’elegir i de ser crítics. No perquè el meu amic va allà jo hagi d’anar al mateix racó... Han d’aprendre a fer nous companys i decidir per ells sols.
Ja per acabar, afegir que considero molt positiu que els racons estiguin oberts a les famílies. Moltes d’elles no poden imaginar què fan els seus fills/es, nebots/es... a l’escola i és fantàstic que es doni la possibilitat de que aquestes coneguin i vegin de primera mà que fan a l’escola els infants.
Janet Cano.
Hola Jessy,
ResponEliminam'ha agradat conèixer aquesta bona pràctica i igual que na Janet, trobo molt positiu les trobades entre els infants de diferents edats. Segur que resulta molt enriquidor.
El fet que ells triin el racó, pot ajudar al mestre/a a conèixer aquell infant, les seves preferències i motivacions i per tant poder preparar i orientar les nostres tasques i projectes cap als seus interessos.
El fet que estiguin oberts a les famílies permet fomentar la participació i l'interés per a una educació conjunta.
Gràcies